sobota 12. května 2012

BE NATURAL!


,,Ignorovat přírodu znamená ignorovat sebe sama."

Můj zájem o přírodu a zvířata začal již dávno. 
Neobjímám stromy, nechodím každý den do přírody (i když moje základní škola, kam jsem chodila 9 let každý týden, byla prakticky v lese!), chci žít v budoucnu ve velkém městě, nemám doma zvířecí farmu a nevolím Stranu zelených.


Kde ten zájem tedy je?!

A co to vlastně znamená ,,zájem o přírodu a zvířata“?
Řekla bych, že slovo zájem nevyjadřuje přesně to, o čem bych chtěla psát, ale vím, že se často používá. Raději bych ho nahradila slovy ,,mám péči“.
Na přírodě a zvířatech mi záleží. Ale komu taky ne. Všichni milují zvířata. Všichni milují louky, krajiny, květiny. Nikdo přece nechce nikoho a nic zničit.
Co ale kdo z nás dělá, aby to vše bylo zachováno...?
Nedávno se mi stalo něco, co mne donutilo zamyslet se.


Celé to vlastně začalo celkem prostě, byla jsem ve městě a zastavila se s kamarádkou v obchodě s kosmetikou Yves Rocher. Všechny ty obrázky přírody a nápisy BIO mne samozřejmě uchvátily (již přes rok se snažím zdravě stravovat a ráda kupuji produkty v BIO kvalitě, takže BIO kosmetika by byla tím správným dalším krokem kupředu). Zvláště když Yves Rocher je světoznámý řetězec z Francie a jejich výrobky vypadají naprosto rozkošně. Zlákali mě k založení klubové kartičky a já dostala tisíc sto letáčků a katalogů o jejich produktech. Byla jsem nadšena. Produkty to nejsou drahé, podporují ekologické zemědělství, mají certifikát Bio kvality, obaly mají z recyklovaných materiálů a ve výrobcích samé přírodní složky. Jako zapálená ochranářka zvířat a bojovnice za jejich práva jsem samozřejmě chtěla vědět, zda-li Yves Rocher testuje na zvířatech. A tak to začalo!


Lepší by bylo napsat, tak to všechno opět POKRAČOVALO...
Můj zájem o netestovanou kosmetiku totiž v podstatě začal už někdy v prvním ročníku (tedy před téměř čtyřmi lety). Již tehdy jsem měla trochu přehled o značkách, které netestovaly na zvířatech. Tehdy jsem ale nejspíše nebyla dosti zapálená, měla jsem možná i jiné starosti, jako začleňovat se do kolektivu (:D) a názvy společností mi pravděpodobně nic neříkaly. Proto jsem nepodnikala ani žádné další kroky jako například, že bych si dannou kosmetiku dohledala a začala ji POUŽÍVAT.
Celý proces se tehdy tedy odložil na neurčito. A k jeho ,,znovuobnovení“ došlo mou návštěvou zmiňovaného Yves Rocheru.
Začala jsem vyhledávat informace a postupně se do problematiky kosmetiky a testů na zvířatech začala dostávat.
Nebudu vám zde zveřejňovat nějaký referát  o tom, co jsem vše zjistila. (Takový projekt jsem sice také postupem času vytvořila a je nyní dostupný v Brně na Gymnáziu Slovanské náměstí)
Ale vyzdvihnu jen to nejpodstatnější.  

Yves Rocher, Avon Cosmetics a L´Occitane ještě nedávno BYLI na seznamu netestujících. Bohužel byli vyřazeni, protože Čína přímo zákonem vyžaduje, aby produkty dovážené do země, byly testovány na zvířatech. Yves Rocher a další jmenované společnosti by tedy museli přestat vyvážet do Číny, tím by samozřejmě docházelo k jistým peněžním ztrátám a to nejsou tyto společnosti ochotny přejít. Názor si udělejte každý sám ;)

Já sama za sebe musím říct, že si ale stejně budu raději kupovat produkty Yves Rocheru, který ještě do nedávna na seznamu netestujících byl a je znám svým velmi dobrým přístupem k přírodě, než abych si kupovala produkty jako je L´Oreal nebo Max Factor, které jsou naopak na černé listině. (tzn. že testují na zvířatech). Menší zlo je přece lepší než velké zlo.

Poté co jsem tehdy zjistila spoustu nových informací, chodila jsem po domě a při všech úkonech, co doma přes den dělám, mi doslova běhal mráz po zádech. Mám na mysli například: čištění zubů (pasta Signal – testována na zvířatech), umývání vlasů (šampony Garnier – testované na zvířatech), čištění pleti (Vichy, Neutrogena – testované na zvířatech), umývání země, čištění prachu, praní! (všechny přípravky na péči o dům a prací prášky jsou testovány na zvířatech)..mám pokračovat? 
Ano, světe div se, VŠE testováno na zvířatech.
Bylo mi hrozně. Musela bych vyhodit naprosto všechny přípravky, které jsme  měli v koupelně. Připadala jsem si v té chvíli bezmocně.

Ale...my přitom vůbec bezmocní nejsme. Můžeme něco změnit.  

Záhy jsem zjistila, že v dnešní době přibývá stále více a více kosmetiky, která se snaží být nejen BIO či ekologická, ale hlavně taková, která nebude zanechávat spotřebitelům přeneseně „na rukou krev“.  
Patří mezi ně například Melvita (má české webovky, e-shop a pobočku např. na Hlavním nádraží Praha), balzámy Hurraw (dostupné na stránkách bangbag.cz za stovku :), a třeba například obchodní řetězec Marks & Spencer , který nabízí voňavé sprchové gely, deodoranty, voňavky apod. za MINIMÁLNÍ ceny (od 49 Kč ! ). Zkrátka už se nejde vymlouvat na nedostupnost produktů z hlediska místa či ceny. Stačí se jen trochu poohlédnout po internetu, kde stejně většina z nás tráví spousty času a třeba kliknout na stránky netestovanonazviratech.cz, kde naleznete aktualizované seznamy kosmetiky a čistících prostředků, kterou buď jsou a nebo nejsou testované na zvířatech.

TAK KDO Z VÁS MÁ DOMA ALESPOŇ JEDEN PRODUKT S ,,LOGEM KRÁLÍČKA“ ? :)



2 komentáře:

  1. jak tak koukám, tak mám leda tak nějaké věci z Marks&Spencer nebo právě zmiňovaného Avonu.. docela mě tedy popadá divný pocit, že bych s tím něco měla dělat. Má pasta nebo šampon na vlasy je právě od těch značek, které testují..

    OdpovědětVymazat
  2. Fuj. Trošku se mi udělalo špatně, když jsem si uvědomila, co všechno.. no fuj. Jsem ráda že M&S netestuje, protože tam často kosmetiku nakupuju a od teď tam budu pravděpodobně nakupovat ještě více.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentář!