pátek 20. dubna 2012

FASHION ABLE? No°2

Reakce na načaté téma fashion blogy v článku ,,Fashion able?"


I když možná v závěru zjistíte(me), že můj názor na fashion blogy je spíše negativní, je nutné poznamenat, že jich mnoho sleduji a NA ZÁKLADĚ toho je chci posuzovat. Chci tedy psát o vypozorovaných věcech a nehodlám odsuzovat něco, co bych třeba mohla odsuzovat jen čistě z principu.

Fashion blogy v Česku (v zahraničí snad i trochu dřív) v poslední době (řekněme 2 -3 let?) zažívají zlatou éru. Pokud by se teoreticky provedl průzkum, jakého typu a zaměření se nyní zakládají nejvíce blogy, je dost pravděpodobné, že zaměření na ,,fashion" by převládalo.

V zahraničí slaví největší úspěch bloggerky, které se povětšinou velmi dobře narodily a nežijí si špatně. Převážná většina z nich si může dovolit nakupovat luxusní značkové kousky, které jen tak někdo nemá. Zvlášť někdo tak mladý a většinou ještě student.
Zahraniční známé fashion blogy mne zaujaly nejen fotkami outfitů, ale i fotkami z cest, popisem zážitků z módních přehlídek, popisem setkání se zajímavými a vlivnými lidmi apod. Zahraniční nejznámější bloggerky se mohou ,,pochlubit" naprostými módními novinkami, které můžeme vidět přímo „na těle“, protože si je bloggerka může dovolit nebo ji osloví značka na propagaci. Zahraniční blogy mají hodně co nabídnout, a nejde jen o pouhé focení tzv. daily outfits.
Já sama si velmi ráda prohlížím outfity těchto bloggerek, ale vždycky končím s těmito myšlenkami: ,,Ta se ale má. To je dokonalý život. Na to bych nikdy neměla. A ten její dům! Dítě štěstěny. A ona má už i vlastní značku? Cestuje po celém světě, spí v luxusních hotelích, dostává pozvánky na módní přehlídky těch nejznámějších značek...ACH ACH ACH.“
Otázkou zůstává, přináší nám to něco? Přiznávám, fotky z různých měst a krásných míst nás mohou svým způsobem obohatit. Ráda se podívám, jak to kde vypadá a jak se kde lidé oblékají. Není také vyloučeno, že se do těch a oněch měst sama podívám, a tak je přínosné něco se o nich dozvědět. Ale přiznejme si to, ne mnoho zahraničních bloggerek podává nějaké obsáhlejší informace o místech, která navštěvují v rámci fashion weeku nebo pracovních cest.
Nikdy jsem nepomyslela na to, že se snad obléknu jako jedna z nich, protože už předem vím, že jejich oblečení nosit ( zatím :-) ) nemůžu, protože na něj prostě nemám. Takže pak jen sním o tom, jaké by to bylo žít si jako ony. Ale to je vše. Žádná inspirace nepřichází.

Teď ale hlavně k našim českým fashion blogům. Ty jsou jiné.
Luxusní značky jsou u nás snad ještě dražší než v zahraničí a platy jsou naopak poměrně nižší, takže naše bloggerky si nemohou většinou nakupovat v Chanelu apod. a spousta zboží u nás není ani dostupná. Je také mnoho značek, nápaditých značek, které jsou i relativně levné, ale u nás v Česku prostě ještě nejsou. Začalo být celkem časté, že bloggerky nakupují ze zahraničí z internetových e-shopů typu Asos, Nasty Gal, Romwe apod. Takže co se týče nějaké nápaditosti a konkurence schopnosti zahraničním bloggerkám, je to těžké, ale myslím, že to pár bloggerek celkem obstojně zvládá. Pokud jde o cestování, i v tom je to trochu složitější, protože zkrátka ještě nemáme (nebo JÁ NEVÍM) o bloggerce, která by získala podporu nějakých investorů a značek, a začala cestovat a objíždět fashion weeks. Je to samozřejmě škoda, holky máme krásné, ale nejsou modelkami. Ne že by jimi nemohly být! Právě že jistě mohly! Ale zkrátka jimi nejsou a třeba i nechtějí :) Proto fotky ze světa a nějakých významných světových módních akcí nejsou úplně časté. Zato časté jsou fotky z různých show rooms, blog-srazů atd. a to si myslím, že sice začíná být pro některé čtenáře otravné, ale je dobře, že bloggerky informují o ASPOŇ NĚJAKÉM módním dění v Česku.

O nějaké nápaditosti outfitů a originalitě mluvit nechci. Každý ať si sleduje, co ho zaujme, ať se inspiruje, kde chce. Jistě JE spousta bloggerek, co nekopírují současné módní trendy a nosí kousky, které nejsou obvyklé. Také je velmi dobře, že spousta bloggerek dělá reklamu nápaditým a originálním značkám, tak to, podle mě, má být.

O čem jsem ale chtěla napsat úplně nejvíc bylo, že jsem nenarazila ještě na žádnou fashion bloggerku, co by se od ostatních odlišovala nějakým svým životním postojem. Jistě, spousta bloggerek se odlišuje stylem oblékání, jiné stylem psaní, některé jsou vtipné, některé nepíší k fotkám skoro nic, některé rády čtenářům napíší, jak si žijí, některé se rády ptají na názor apod.
ALE...nenašla jsem zatím žádnou fashion bloggerku, která by třeba měla článek o obchodu s kožešinami v rámci módního průmyslu. Nenašla jsem bloggerku, která si kupuje kosmetiku výhradně netestovanou na zvířatech.
Naopak často bloggerky sleduji, jak mají dilema mezi koženou bundičkou a koženými kalhotami. Taky bloggerky s kožichem (viz kolekce Gant). A samozřejmě VŠECHNY bloggerky, které mám možnost sledovat, používají kosmetikou testující na zvířatech. (A většina o tom neví, protože je to zkrátka nezajímá.)

Zkrátka, přijde mi, že naše české (ale i ty zahraniční), zdůrazňuji FASHION bloggerky (!) jsou ukázkové příklady věty ,,MÓDA NADE VŠE".

Na závěr bych ráda dodala, že vím o bloggerkách, které určitým způsobem pomáhají. Beáta na blogu Fashion Picanteria například nedávno zveřejnila článek o boji s AIDS, ale já narážím především na přístup k módě jako takové, a ten je, dle mého názoru strašně strohý. Zkrátka móda, a to je vše. Ale věci související s módním průmyslem, zvlášť třeba i ty negativní, jsou naprosto zanedbávané, a JE TO ŠKODA. Bloggeři, všichni bloggeři, mají tu možnost promlouvat k lidem, určitým způsobem je i směřovat, informovat a tak dále. A je škoda, že naše bloggerky toho se svými vysokými počty čtenářů nevyužívají a hlavně, že ony samy se v těchto směrech naprosto neangažují.

CO MYSLÍTE?

12 komentářů:

  1. v podstate s tebou súhlasím a neviem čo viac by som ku tomu mala dodať, asi len toľko, že každý si založil za iným účelom blog

    jednoducho ja to nejako extra neriešim a nepripúšťam si to k telu, blog mám pre vlastné potreby a uspokojenie a samozrejme, keď sa niekomu páči tak som veľmi rada :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, ráda bych Tě informovala, že jsem tě uvedla ve svých nominacích na Versatile Blogger Award. Podrobnosti jsou k nalezení zde: http://bioarchitektka.blogspot.com/. Tvůj blog je pro mě příjemným počtením, jen tak dál :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Vystihla jsi dost argumenty i můj pocit ze současné fashion bloggové scény.
    Já sama fashion blogy sleduji, ale má škála je dost široká, takže si najdu na každém blogu to své. Na mém blogu je naopak k nalezení snad vše nebo přinejmenším tucet rozdílných témat, jednou je to recept, podruhé recenze na krém z DM. Najdeš u mě články se zamyšlením, ale i s outfitem - tedy zkrátka mým oblíbeným oblečením. Myslím, že na bloggové scéně už najdeš vše jak v ČR, tak v zahraničí a vybrat si, co číst a co ne. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ale vůbec nenarážím na to, že si není z čeho vybírat. Je zde velké množství blogů s různým zaměřením a vím, že existují blogy, které mají dokonce jak fashion tak i něco víc. Ale jako nejdůležitější jsem psala dva poslední odstavce. Že když už je blog o fashion, tak mi přijdou všechny stejné, co se týče nějakého životního postoje. ANO, každá bloggerka je jinak nápaditá, obléká se jinak, používá jinou kosmetiku, ale všechno v rámci ,,hlavní průmyslové vlny" nebo jak to říct. (Žádné obohacení, žádné kampaně v rámci fashion, co by PRO MNE za něco stály. Fashion je zde brána jako ta povrchová okrášlující věc)

      Vymazat
    2. Já osobně třeba beru modu a vzhled jako povrchové okrášlující věci,vždyť hlavní je přece něco uplně jinýho :-).

      Vymazat
    3. To je škoda. Móda, podle mě, může znamenat i mnohem víc. A pokud má člověk fashion blog, tak by teoreticky i MĚLA znamenat mnohem víc. Fashion bloggerka by měla módu přeci milovat! Ale hlouběji, než jen nafotit fotky toho, jak byla přes den oblečena. Mohla by přinášet novinky ze světa módy a sama je okomentovat například.
      Moje narážka na netestovanou kosmetiku na zvířatech byla trošku zaujatá samozřejmě, mrzí mě, že holky, co chtějí dnes vypadat dobře a chtějí používat ,,lepší" produkty, jdou v ,,hlavní průmyslové vlně" a málokterá sáhne po něčem bio nebo netestovaném na zvířeti. Ono to asi líp působí na ostatní blogery, když blogerka vyzkouší luxusní kosmetiku od Diora než třeba neznámou Melvitu...

      Vymazat
  4. No v Cesku skoro vsichni myslej ze moda je povrchni (je to umeni!), proto o zadnem bloggingu jako profesi nemuzeme mluvit. Jinak souhlasim skoro se vsim. :)

    ______
    @NastyaKono
    SIBERIA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji velmi za komentář! Jsem stejného názoru do poslední čárky!

      Vymazat
  5. Já bych zrovna o módě takto moc nepřemýšlela. Je to jeden velkej byznys jako většina ostatním oborů. Vybrat si, co číst a co ne může každý z nás. Je tu pár lidí, co blogují jinak a jdou jiným směrem než hlavní proud.
    Já módu miluju právě pro tu její hnusnou povrchnost....únik od těch důležitých věci v životě:)...jinak článek dobrý a ve většině souhlas!....M*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale já chci přemýšlet :) O všem. Ráda věci nad kterými přemýšlím více rozvinu a hledám pádné argumenty pro svá stanoviska.
      Já si samozřejmě vybírám, co čtu a co ne. Toto je jen má reakce na to, na co jsem za dobu, kdy se pohybuji mezi bloggery, narazila. Je to myšleno komplexně.

      Vymazat
  6. pecka blog :-)) S názorem tak nějak souhlasím, prostě jdeme s davem a nedíváme se napravo nalevo.. Byla bych ráda, kdyby jses stala naší novou čtenářkou :-)
    http://handbagforladies.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  7. S článkem naprosto souhlasím. Sama bych to lépe nenapsala. Já, ačkoli mě k založení svého vlastního blogu (už asi po desáté :D) inspirovaly právě fashblogy, spíš více píšu. Ráda se dělím se světem o své názory a pohledy.. občas si ale neodpustím nějaký outfit, protože mě móda taky neuvěřitelně baví.. :) Stále mi ale přijde, že ty světové značky patří na přehlídková mola, mezi celebrity a "smetánku" a ne osmnáctiletým holkám do šatníku.

    OdpovědětVymazat

Díky za komentář!